Historien
om hvordan
4.775 kr blev til 12.495 kr, og 30 dage til 97 dage
Før
vi selv rejste til Guatemala, ville vi sende nogle kasser med bøger,
mapper, cd’er, støvler og ekstra tøj
med skib derover. Nu 61 mails og 97 dage senere ved vi,
at det ville have været meget lettere og muligvis billigere at
medbringe det som overvægt
i flyet.
Men
her er forløbet - til skræk
og advarsel:
Mange transportfirmaer
sender tilsyneladende ikke gods for private, af hensyn til forsikringsforhold.
Vi blev derfor henvist til firmaet: European Removal & Transport
Co. ApS, som jeg ringede til; her talte jeg med Steen Herrsche (SH).
Han forklarede,
at det ville koste 4.775 kr at sende 1 m3 fra København
til Guatemala City, og at det ville tage ca 30 dage. Denne pris lød
rimelig, og vi henvendte os igen for at få sikkerhed for, at vi
havde opfattet det korrekt.
SH bekræftede
prisen og forsikrede os om, at hvis blot vi afleverede tingene pakket
i papkasser i deres terminal i Tuborg Havn, ville de bygge
en transportkasse af træ udenom, det var inkluderet i prisen. Han
oplyste nu, at der også var en forsikring, som normalt var 2,5% af værdien.
I løbet
af telefonsamtalen gik det op for os, at tilbuddet dog ikke gjaldt
indfortoldning i Guatemala. Efter ca en uges ventetid oplyste
SH, at indfortoldning samt terminalomkostninger (hvad det så end
er?) ville udgøre ca 3.800 kr – og heri var ikke indeholdt
levering og udpakning. Desuden optrådte pludselig en ny udgift
til ”fumigation” af eksportkassen: formodentlig 900
kr.
Dvs,
at inden vi overhovedet havde afleveret vores kasser, var prisen
steget
fra 4.775
kr til 10.975 kr – alt inklusiv.
Nå,
tiden var knap, så vi accepterede, og den 11. maj, to
dage før vi selv rejste, afleverede vi vores gods (seks kartoner
(= flyttekasser), et plastiketui og et par gummistøvler) – i
alt 220 kg og 0,7 m3 - i terminalen i Tuborg Havn. En mand tog
imod det og anbragte det på en palle midt i en kæmpe hal
med al muligt andet gods. Det virkede ikke særlig trygt, da vores
gods hverken blev registreret eller fik påsat skilt med bestemmelsessted.
Vi
opsøgte derfor SH på kontoret 50 m fra terminalen og
bad om en kvittering, som bevis på, at firmaet havde modtaget vores
kasser. Vi fik en håndskrevet seddel af SH – det var tydeligvis
ikke almindeligt at udskrive kvitteringer. Samtidig bad SH os om en liste
over indholdet
af godset – det havde han ikke tidligere nævnt. Heldigvis
havde vi noteret det hele, så vi sendte listen til ham. Samtidig
blev vi nu klar over, at de 30 dages transporttid udelukkende dækkede
transporten fra Hamborg til Guatemala. Tiden i København med
pakning og transporten til Hamborg var ikke medregnet. Vi måtte
altså regne
med, at det snarere ville tage 1 ½ måned.
De 30 dage var nu allerede blevet til mindst 45 dage.
To dage
senere rejste vi selv til Guatemala med de 4 x 23 kg, som vi måtte
medbringe i flyet.
Fra Guatemala
korresponderede vi videre med SH, og blev enige om, at vi betaler de
3.800 kr til indfortoldning direkte til agenten her i Guatemala.
En uge efter fik vi at vide,
at eksportkassen var færdigpakket, og den endelige pris til ham
for forsendelsen
var 10.975 kr – inkl. forsikring og ”fumigation” – men
excl. toldbehandling i Guatemala, som aftalt.
Selv
om det var langt fra den oprindelige pris på 4.775 kr, skal man jo
ikke være
smålig,
så vi
betalte straks over netbank for ikke at forsinke forsendelsen yderligere
og
gik
ud fra, at kassen ville blive afsendt førstkommende fredag.
Men – fíjese - sådan skulle det ikke gå. Nogle
dage efter modtog vi en lang mail fra SH, der forklarede, at godset var
strandet i Hamborg, fordi tøj ikke må blive varmebehandlet
(fumigeret). Eksportkassen skulle derfor åbnes og genpakkes. Det
fremgik med al tydelighed, at hverken SH eller det shippingfirma, som
han havde entreret med, kendte til, at tøj ikke må blive
varmebehandlet.
SH bad os godkende, at et firma i Hamborg ompakkede vores gods mod 200
euro.
Vi svarede
prompte, at det var en udgift, som han måtte bære,
da vi jo netop havde bedt ham – som professionel shippingagent
- om at stå for hele transporten. Men han fralagde sig al ansvar
for det indtrufne og mente, at vi skulle betale de ekstra omkostninger.
Ikke særlig
rart! Ud over de ekstra 200 euro, var vi blevet endnu mere utrygge
ved hele processen. Hvor var vores kasser? Hvem var den
tredje- og fjerdepart i Hamborg, som skulle unloade godset? Skulle hver
enkelt kasse åbnes med risiko for at vores ting forsvandt? Hvem
ville tage ansvar for, at tingene kom videre? Vi havde stadig ikke fået
et eneste shippingdokument, selv om SH to gange havde lovet, at
han ville sende det til os.
Så var det, at Søren fik den gode idé at kontakte
Lises fætter, som er advokat. Og det skrev vi til SH.
Effekten
af ordet ”min advokat” kan ikke overdrives. Det
udløste en ny strøm af mails fra SH vedhæftet hans
korrespondance med diverse underagenter, hvor han fralagde sig ethvert
ansvar. Adskillige mails senere – og efter råd af Lises fætter – accepterede
vi at betale beløbet på de 200 euro (= 1.495 kr) i håb
om, at vores kasser nu var på vej til et skib, som sejlede mod
Guatemala.
Vi har
forresten aldrig forstået, hvordan de har fumigeret bøgerne, men ikke tøjet,
da de lå blandet i kasserne.
De
4.775 kr var nu steget til 12.470 kr, og de 30 dage var blevet til
51 dage.
Herefter indtrådte
en fase, hvor SH bad om oplysninger - fx forsikringssummen, som
han havde fået oplyst en måned tidligere.
Og han
havde nye overraskelser klar. Han udbad sig nu en ny liste med nøjagtig
angivelse af værdi for hver varegruppe og fordelt
pr kasse. Vi måtte således på baggrund af vores oprindelige
lister og den samlede forsikringssum regne os baglæns til en ny liste
med de ønskede
oplysninger – det krævede et excel-ark. Det havde været
lettere at skrive listen, mens vi pakkede kasserne tilbage i København.
Derefter
skulle kassen være klar til afsendelse … men, fíjese,
afgangen fra Hamborg netop den 2. juni var blevet aflyst, næste
afgang var den 14. juni, kunne SH lakonisk meddele os.
Det var
alligevel for godt til at være sandt, og nogle dage senere fik
vi at vide, at agenten havde skiftet til et andet rederi. Næste
skib ville sejle den 21. juni med ankomst til Guatemala den 21. juli.
|
|
De
30 dage var nu blevet til 70 dage.
Derefter
aftog strømmen af mails, og vi gættede, at kasserne nu
omsider var ombord på et skib med kurs mod Guatemala.
Den 26.
juni sendte SH ”Bill of Lading” med post til Guatemala,
og brevet ankom her 1. juli.
Med ”Bill
of Lading” kunne et nyt, interessant kapitel begynde. Det handlede
om at forberede toldbehandling og udlevering af kasserne fra agenten
her i byen.
Til det
formål skulle Søren bruge de lister over indholdet i kasserne,
som SH havde modtaget og oversat til engelsk. Søren bad derfor
SH om at faxe dem til kontoret. Men det mærkelige er, at SH ikke
kan faxe til Sørens kontor – selv om alle andre kan.
Søren bad ham derfor sende listerne med almindelig post . Efter
to uger dukkede listen alligevel op pr fax. Det viste sig nemlig,
at det omhyggelige excel-ark, vi havde udarbejdet, var reduceret til
en
sjusket liste uden værdiangivelser.
Heldigvis havde vi nu fået assistance af administrator Rosario
på Sørens kontor, som venligt påtog sig at ordne alle
formalia med hensyn til myndighederne her i Guatemala. Og gudskelov, for
bureaukratiet
overgik selv EU. Guatemalas udenrigsministerium skulle nemlig indblandes,
fordi vi nok kan slippe for at betale told, da vi er på "misión
internacional".
En dag
havde Søren underskrevet en formular ”Franquicia diplomatica”,
som Rosario omhyggeligt havde udfyldt og fået officielt stemplet.
Men – fíjese – det viste sig, at det var den forkerte
formular, de havde givet hende. Om igen – endnu tre dages forsinkelse
før hun fik den rigtige formular, udfyldte den, fik Sørens
underskrift, og fik kontorets chauffør til at køre
hen og stå i kø for at aflevere den på kontoret
i udenrigsministeriet.
De
30 dage var nu blevet til 81 dage.
Rosario
var i jævnlig kontakt med agenten her, og som dagene gik, mente
hun med stigende vished, at vores kasser faktisk var ankommet og nu
befandt sig i en lagerbygning et sted i byen. Det lovede jo godt, og
i forrige uge kunne hun sige, at kasserne ville blive afleveret hos
os den 11. august … men, fíjese, det viste sig, at vores
trækasse var i en container i en fjern havneby sammen med andet
gods, som endnu ikke var toldbehandlet, så derfor kunne vi alligevel
ikke få det den dag.
Ok, ok,
et par dage fra eller til betød jo heller ikke noget.
Og så pludselig – i
dag den 16. august, ringede et transportfirma til
Rosario og meddelte, at de ville komme kl 14.
Kl 13.55
ringede det på døren her,
og uden for stod en venlig mand fra transportfirmaet og forklarede,
at vores kasse
stod nede i hans bil! Stor venlighed og professionalisme. Trækassen
blev åbnet og åbenbarede alle vores seks flyttekasser,
plastiketuiet + Sørens gummistøvler! Utroligt. For en
sikkerheds skyld åbnede vi en af kasserne for at kontrollere,
om der var sket skader. Men nej – intet tyder på, at tøj
eller bøger har lidt under transporten. Mændene bar kasserne
op i lejligheden, ordnede papirerne på et øjeblik og gik
igen.
Ca 10 minutter efter ringede det igen på døren, og en fiks, ung
dame fra samme transportfirma ville blot sikre sig, at alt var gået tilfredsstillende.
Hun gav mig sit visitkort og bad mig endelig kontakte hende, hvis der var sket
skade på vores ting. Desuden tilbød hun at stå til tjeneste,
når vi skal sende tingene hjem igen om to år. En utrolig venlig,
professionel og serviceorienteret betjening af det guatemaltesiske firma!
Efterskrift
Og ja, det havde nok været lettere at købe tingene her, eller
sende dem med fly, eller …
Men vi troede jo, naivt, at det lod sig gøre med søtransport
fra Danmark, som er international supermagt i containertransport.
Vi er spændte
på, om der kommer en regning for udpakning i Guatemala, eller
om det alligevel indgår i den oprindelige pris. Tolden slap vi
heldigivis for, dvs at vi sparer 3.800 kr.
Lige nu
glæder vi os til, at vi endelig kan udvide vores garderobe og
finde den faglitteratur og de dejlige romaner mm, vi havde pakket ned.
Nu mangler
vi ganske vist nogle reoler til alle bøgerne – men det
skal nok klares. Henne om hjørnet er der et lille snedkerværksted
som tømrer reoler, skabe mm sammen på et par dage.
Morale
Der er plads til en del forbedring og udvikling i denne del af transportbranchen.
Sidste nyt, slutningen af oktober
Nu har vi fået en regning fra transportfirmaet her i Guatemala. Den lød
på 5.442 Q, som svarer til ca 4.400 DKK.
|