Danida-programmet 3
Nyere historier om programmet
Mange kapitaler
17. februar 2007, Søren |
|
|
Danskerne har megen 'kapital'
Danskerne har høj uddannelse (human kapital), tillid til hinanden
(social kapital) og pengeopsparing og maskiner (fysisk kapital). Derfor
er vi rige.
Dette er hentet fra en omtale i Weekendavisen, 5. januar 2007, af en
ny bog "Social kapital - En introduktion".
Og logikken
må være, at da guatemaltekerne har det modsat,
er det derfor, de er fattige. Sådan !
Herunder
følger et kort resumé af artiklen plus mine overvejelser
over hvordan jeg kan nyttiggøre disse tanker i Danida-programmet. Kommentarer
er velkomne.
Danskerne i top
- "64,5% af danskerne [siger] ja til spørgsmålet, om man
kan stole på de fleste andre mennesker" (Danmark højest
i verden)
- "84% af danskerne [siger] ja til, at de har 'stor tillid' eller 'tillid'
til de fire institutioner under ét [retssystem, politi, administration
og regering]" (Danmark i top)
- ".. at danskerne er verdens lykkeligste folk…"
- "… danskerne scorer højest på de to dimensioner
'venlighed og imødekommenhed over for andre' samt 'åbenhed
over for nye ideer og muligheder' ".
Vejen
til lykke og økonomi
- "Tillid opstår, når et samfund deler et sæt moralske
værdier, og der skabes en forventning om regelmæssig og ærlig
adfærd"
- "Skal velfærdsstaten [den danske] overleve på længere
sigt, er det vigtigt, at familier og skoler viderebringer centrale adfærdsnormer,
såsom at 'et ord er et ord' eller at alle, der kan, skal yde deres
til det fælles bedste"
- "Mens mistillid og statslig kontrol skaber bureaukrati, er tillid
[social kapital] en produktiv kraft, der gør samfundet smidigt og
effektivt og gør det muligt at øge den økonomiske
formåen, … Man skal ikke hele tiden bruge tid, penge og energi
på at undgå at blive taget ved næsen"
- "Human kapital [uddannelse] kan forklare cirka halvdelen af et lands økonomiske
niveau, mens fysisk kapital [penge og maskiner] kan forklare cirka
en fjerdedel. Den sidste fjerdedel kan økonomerne ikke forklare, og dér
kan social kapital vise sig at være det manglende led…"
Guatemala,
støn
Der er lang vej igen i Guatemala. Landets befolkning scorer højst
sandsynligt lavt på stort set alle disse felter, undtagen det med
bureaukrati og drømmen om statslig kontrol. Der er lang vej
igen, hvis de skulle kopiere den danske model.
Udviklingsveje
Men lad mig nu forlade makroplanet (strategier på nationalt plan) og gå over
til mikroplanet (strategier på virksomhedsplan).
Ovenstående lægger op til tre alternative strategier:
1)
Vha fysisk kapital: Enhver kan forstå, at man ikke med
et trylleslag kan fremskaffe fysisk kapital. Alligevel presser
mange udviklingsorganisationer os til at give pengekapital
i stedet for uddannelse. Altså en push-strategi, hvor
jeg her tænker trinvis pull-strategi, dvs opbygge egenkapital
og kreditværdighed vha penge fra kunder på markedet.
|
|
2)
Vha human kapital: Uddannelse kan heller ikke leveres på et
sølvfad,
men må tilegnes, og det tager tid, specielt når der ikke kun
er tale om et begrænset antal menneskers læring af fakta, men
derimod mange menneskers indlæring af forståelse og relevant
adfærd.
Andre udviklingsorganisationer fokuserer éntydigt på uddannelse,
uanset at der ikke er umiddelbar udsigt til, at det kan nyttiggøres økonomisk. 3)
Vha. social kapital: Man må
nok se i øjnene, at man ikke kan sige til folk, at de "bare
skal vise tillid og være positive", dvs fremtrylle social kapital.
Vi prøver blandt andet at flette de små, uerfarne leverandører
ind i et forpligtende netværk med større kunder, som er villige
til at optræde socialt ansvarligt.
Samtidigt
og trinvis
For at det virkeligt batter, skal man parallelt anvende alle tre strategier,
fx vil fysisk kapital uden human kapital bare stå og ruste op eller
forsvinde i uproduktivt forbrug.
Premacas komponent 4 satser på at skabe arbejdspladser for fattige
på socialt
og miljømæssigt bæredygtigt grundlag.
Vores
strategi kunne måske være
1)
fysisk kapital fra varemarkedet,
2) human kapital vha
af konsulentydelser og læring på jobbet og
3)
social kapital gennem strategiske afsætningskæder. Udfordringen
er selvfølgelig at få synlige resultater på 2 år.
Og at skabe en selvforstærkende ændringsudvikling.
Dødspændende
udfordring for mig :-)
|
Politically correct
shopping
20. december 2006, Søren |
|
|
My
task here in Central America is to advice on eco-business. So I grasp
every chance of understanding what ecological is, and is not, in this
context.
Eco-business is basically business that is economically, environmentally
and socially sustainable. But what does that mean in the real life?
Here
is my brief summary from an article "Voting with your trolley" in
The Economist, December 9th, 2006. Except for a few added notes from
my side, I have not taken time to evaluate the article and its points
of view. Just taken in the inspiration.
Shopping for food labelled "organic", "fair
trade" or "local" allows
the shopper to express his/her political opinions. According
to the author (my scanned copy of the article does not show the author's
name) warns us that these three labels do not necessarily imply only
good consequences.
In the following I will briefly repeat their points of caution (they
are quite negative).
Organic food
There are many different definitions of the term "organic",
but it generally involves severe restrictions on the use of synthetic
pesticides and fertilizers and a ban on genetically modified organisms.
The problem is:
To produce the same amount of food you need more land than when using
more technologically driven production. So more rainforest will be cut
down.
It apparently also demands more energy to produce the same amount of
food, so the energy balance is negative.
I might add here:
Organic farming demands more labour, so the poor farmers will have to
work more to earn the same.
It can be difficult and expensive for small farmers to obtain a certificate
of organic production, thus giving a competitive advantage to bigger
companies.
|
|
On
the positive side, poor farmers have sometimes not been able to pay
for artificial fertilizers and therefore already have an organic
production.
And prices for organic foods (at least consumer prices) are often like 20% higher.
Fair
trade
According to FLO (Fairtrade Labelling Organisations International) the idea is
to guarantee that producers receive a fair price, however unfair the conventional
market is, provided they meet particular labour and production standards. The
problem is:
Fair trade involves subsidizing food production that is otherwise sold at low
prices because of overproduction. The higher price also lures the producers
away from (the necessary) diversification into other products.
The demanded certification demands certain politically correct ways of organizing
labour, for example in cooperatives, thus preventing regular companies and
large family firms in getting involved in fair trade.
Also, with a guaranteed price, the motivation for improving quality is less strong.
Finally the distribution chain of fair trade products is inefficient, and thus
the consumers' payment partly gets lost with retailers.
Local
production
The idea is to buy directly from smaller farmers and avoid industrial production,
middlemen, and long distance, energy demanding transport.
The
problem is:
Local transport often implies private cars or small trucks, each carrying
very small amounts of food, thus far more expensive and inefficient than professionally
organized distribution.
Even the energy for transport of lamb's meat from New Zealand to Europe is
paid by the less energy used for raising lambs out there.
The interest for local products reflects a strand of protectionism and anti-globalisation.
The
Economist's last note
Instead of politically correct shopping, the consumers should vote for politicians
who opt to have global carbon tax, liberalize the world trade, and do away
with the agricultural tariffs and subsidies.
|
Dilemmaer i udviklingshjælp
20. december 2006, Søren
|
|
|
Dilemmaer gjort tydelige
Besøget fra DANIDA's Review Mission har sat fokus på nogle
modsætninger i Sørens komponent, nemlig de traditionelle
metoder fra udviklingsverdenen versus de traditionelle metoder fra den
markedsorienterede erhvervsverden. Det gælder om at kombinere tilgange
til fattigdomshjælp og miljøudvikling med erfaringer fra erhvervsliv
og erhvervssektorprogrammer.
Komponent 4 og Søren prøver at gå målrettet
efter at udforske nye erhvervstilgange, mens Missionen, ambassaden
og nogle samarbejdspartnere vil være mindre radikale og fastholde
flere træk fra den traditionelle tilgang.
Push eller Pull
Traditionelt: Push-strategi er den traditionelle og umiddelbart sociale
tilgang, hvor man går ud til de svageste af de fattige og hjælper
dem i gang med at producere noget, som man så satser på,
at de senere kan sælge.
Nyt: Pull-strategi er den nye tilgang, hvor man begynder
med at finde kunder og kundebehov, som man derefter tilbyder som
mulighed til allerede
delvist organiserede fattige. Det forventes at virke så motiverende,
at de lægger stor energi i at tilegne sig den nye viden, vi tilbyder
dem, og i selv at løse deres problemer.
Organisering eller Handling
Traditionelt: Traditionelle NGO-folk beskæftiger sig med de sociale
relationer og rammebetingelser, så som uddannelse, kollektiv organisering,
institutionalisering og adgang til kreditter.
NGO-medarbejderen underviser
Nyt: Den mere virksomhedsorienterede (og i denne sammenhæng nye)
tilgang taler om lederen, entreprenøren, logistik og kommercielle
relationer.
Paternalisme eller Empowerment
Traditionelt: Traditionelle NGO'ere forsøger at vejlede, følge,
uddanne og beskytte de fattige i deres målgruppe. De optræder
som gode "forældre" eller plejepersonale. Med transaktionsanalysens
sprogbrug kan vi tale om et forældre-barn forhold.
|
|
På denne
måde lokkes de fattige til (belønnes for) at optræde som
enten søde eller krævende "børn". Bæredygtigheden
undergraves, da børn har svært ved at klare sig alene i den store
verden, når deres forældre pludselig forlader dem, fordi donor-pengene
slipper op.
Nyt:
Alternativt kan man satse på empowerment, dvs lade folk selv tage ansvar
for at handle og lære af egne erfaringer. Med transaktionsanalysens
sprogbrug kan vi tale om et voksen-voksen forhold.
Her svarer det til, at målgruppens fattige kastes ud i en forceret og kun
delvis beskyttet modning til at agere selvstændigt på de "voksnes" marked.
Læreprocessen forventes at blive stærkere. Effektiviteten for den
enkelte øges voldsomt, når han/hun selv står med ansvaret,
udfordringen og æren for succes. Konsulenternes indsats mangedobles vha
alle de stærke fattige, som hurtigt fatter pointen, og som derefter som
multiple rollemodeller spreder innovationen. De svage fattige kommer først
på i anden runde.
Den stolte
entreprenør på sin mark
Bistandsmarkedet eller det Kommercielle marked
Traditionelt: I den traditionelle bistandsverden optræder
donoren som kunden, dvs. den der betaler konsulenter og de fattige
for, at de leverer bestemte, definerede ydelser. Til tider går
det så vidt,
at målgruppen (de fattige) nærmest er hægtet på samhandelen
mellem donor og konsulentvirksomhed for at retfærdiggøre
fx uddannelsesaktiviteter, som de "pålægges" som
gaver ud fra de bedste intentioner.
Nyt: På det kommercielle marked optræder forbrugere
og mellemhandlere som kunder, mens de fattige og deres virksomheder er
producenterne af varer og serviceydelser. Donorer og konsulenter hægter
sig så på det kommercielle markeds værdikæder
for at få opfyldt deres egne behov for henholdsvis at påvirke
udviklingen positivt og at komme af med / modtage penge.
Producenterne
skal selv medfinansiere konsulentydelserne, og de motiveres dermed
kraftigt til at være selektive med hjælpen og til at udnytte
den maksimalt.
|
Missionen fra Danida
20. december 2006, Søren |
|
|
Løbende
evaluering
Vort udviklingsprogram PREMACA skal evalueres hvert år for at få uvildige
og friske øjne på det. Det åbner for ændringer
i programmet, når der opstår uventede resultater eller nye
forudsætninger.
DANIDA (det danske udenrigsministeriums udviklingsafdeling) sendte en
såkaldt Mission bestående af erfarne konsulenter til os i
perioden 23. november til 12. december.
Guatemala-komponenten justeret
Brancheorganisationen for eksport, AGEXPORT, vores primære samarbejdspartner
her, har været i gang siden 1. august med komponent 4a. Missionen
til denne komponent bestod af Jakob og Steffen. Deres forslag til ændringer
gik primært på at gøre ambitionsniveauet mere realistisk
(dvs ikke love så mange arbejdspladser) og at løsne op for
kravet om støttemodtageres egenbetalingen på 50%. Missionen
stillede undervejs gode og udfordrende spørgsmål til strategien
som fx: Er der overhovedet nogen fattige producenter, som vil samarbejde,
når vi kun giver støtte til konsulentydelser, men ikke vil
yde kreditter til køb af maskiner og råvarer.
Jakob har mange års erfaring med mikrokreditter fra
flere ulande
Honduras-komponenten korrigeret
I Honduras bestod missionen af Jakob og Porfirio. Der var tale om en
forhåndsvurdering mhp at anbefale, om komponent 4b overhovedet
skulle igangsættes. Udgangspunktet var et dokument udarbejdet
af de vigtigste samarbejdspartnere og Søren. Modellen lignede
den fra Guatemala med en eksportstøtteorganisation FIDE som
kontraktholder.
FIDE er imidlertid en rød klud for flere af de potentielle støttepartnere,
fordi FIDE er kendt for at have succes med at hjælpe de store og
rige virksomheder til at eksportere, og med at få udenlandske producenter
ind med produktion i toldfrie zoner. Søren og ambassaden havde
valgt FIDE for at få en organisation, der kunne optræde med
slips hos de store kunder og skaffe salgsordrer til vore små og
mellemstore producenter blandt fattige befolkningsgrupper.
|
|
Missionens deltagere fra flere komponenter slapper af i Managua lufthavn
efter den afsluttende debriefing
Det lykkedes
dog ikke at trænge igennem med denne idé hos nøglepersoner
i miljøministeriet, som var indædte modstandere af FIDE,
fordi de ikke troede, at FIDE ville støtte de fattige, endsige
tage hensyn til miljøet. Og da de samme personer også er
nøglepersoner i de andre større komponenter i vores miljøprogram,
ville missionen og ambassaden undgå konfrontationer. Missionen kom derfor frem med et kompromisforslag, hvor FIDE kun
administrerer halvdelen af midlerne med deres filosofi om at
integrere de små, fattige
producenter i produktionskæder og produktionsklynger (clusters), som
også tænkt i det første forslag. Den anden halvdel af midlerne
skal i stedet administreres af FUNDER, en NGO, som mere traditionelt støtter
fattige bønder i at organisere og uddanne sig, og som derefter finder
kunder til dem. Kompromisset fandt støtte i den overordnede styregruppe. Læreprocessen
styrket
Med kompromisset i 4b er der nu lagt op til tre forskellige modeller
for at hjælpe små og mellemstore virksomheder til at trække sig
selv ud af fattigdommen ved at sælge til markedet, nemlig AGEXPORT-,
FIDE- og FUNDER-modellen.
Det passer
for så vidt Søren fint, eftersom
han også har til opgave at finde "best practice" med hensyn
til at afhjælpe fattigdom ved hjælp af øko-virksomheder.
|
Grøntsager
til Wal Mart
2. december 2006, Lise |
|
|
75
km nordvest for Guatemala by findes store, frugtbare områder,
hvor der dyrkes grøntsager – både til hjemmemarkedet
og til eksport.
Labradores
Maya
I
kaqchikel-landsbyen Chirijuyú har
der altid været
fattigdom. Bønderne dyrkede deres egne bønner og majs
og arbejdede derudover som daglejere på de store gårde,
eller som sæsonarbejdere på kaffe- og sukkerplantagerne
ved kysten. Som fædrene således også sønnerne,
generation efter generation. Mange forlod landsbyen og tog til hovedstaden
for at
søge arbejde. Der var knap nok tilstrækkelig mad til familierne,
og slet ikke nok til at børnene kunne få uddannelse.
Broccoli
udgør
en stor del af Guatemalas landbrugseksport
Indtil
et par af bønderne en dag i 1993 fandt ud af, at kun de
selv kunne ændre på situationen. En af disse var Mariano
Canú. Sammen med to andre begyndte han at dyrke grøn
salat i stor skala til salg. De opnåede hurtigt en væsentlig
bedre indtjening, og langsomt udvidede de til andre typer afgrøder.
De såede aldrig en afgrøde, uden at de havde sikret sig,
at de kunne sælge den. Markedet var først Guatemala, men
udvidedes senere til El Salvador.
Don Mariano Canú
Flere bønder sluttede sig til, og nu udgøres foreningen Labradores
Maya (Maya-arbejderne) af 66 medlemmer og aktionærer, og
de sælger tilsammen for 450.000 Q pr måned. 5% af salget
går til foreningens drift. Medlemmerne ejer selv 15% af jorden,
resten lejer de fra de store gårdejere. En familie kan tjene ca
30.000 Q om måneden ved at dyrke 1½ manzana.
Medlemmerne
kommer ikke alene fra Chirijuyú, men fra 5 landsbyer
i området. Stifteren Mariano Canú er formand for
bestyrelsen, og José Luis Lux er daglig leder.
Nu er
der mange familier, der nyder godt af foreningen, idet hvert medlem
i gennemsnit har tre
lønarbejdere ansat, og ofte også endnu
en familie som leverer produkter og arbejdskraft.
Kvalitet og volumen
Foreningen har undervejs fået rådgivning, blandt andet af
Agexport (som Søren samarbejder med), og bønderne er blevet
undervist og certificerede efter ”Buenas Prácticas Agricolas”,
et sæt standarder for god landbrugspraksis. De indebærer
fx, at de kun anvender ikke-skadelige pesticider. Foruden den tillærte
landbrugsteknik benytter de sig også af maya-forfædrenes
kundskaber, fx om månens indflydelse på såningstidspunkt.
I 2004 åbnede
de en pakkefabrik, hvor de emballerer grøntsagerne
klar til eksport. I den forbindelse er de også blevet undervist
og certificerede efter ”Buenas Prácticas de Manufactura” og ”Buenas
Prácticas de Higiene” (standarder for manufaktur og hygiejne).
Disse unge piger arbejder på pakkeriet om formiddagen og
går i skole
om eftermiddagen
Chiriuyú
ligger 2200 m over havet, og ved den hårde kulde for et par uger
siden fik flere afgrøder frost. Her skærer pakkerskerne de ”frostbrændte” lag
af salaten væk, før den bliver emballeret.
|
|
Disse
certificeringer har betydet, at Labradores Maya nu afsætter deres
grøntsager til Wal Mart – verdens største detailkæde – både
i Guatemala og El Salvador.
Den hygiejne de ansatte har lært på pakkeriet, forplanter sig også til
familierne og er med til at forbedre sundhedstilstanden.
”Om 15 år er dette et lille USA”, siger José,
daglig leder af foreningen
José Luis
Lux fremhæver,
at garanti for kvalitet og volumen er helt afgørende for deres
succes. En anden succesfaktor er biodiversiteten. Deres afgrøder
omfatter nu salat, gulerødder, broccoli, blomkål, bladselleri,
endivie, kål, rødbeder, jordbær – foruden
majs og bønner til eget forbrug.
Hver dag
kører lastbiler
af sted fra pakkeriet med kasser fulde af grøntsager.
Foreningen
fik et lån fra Landbrugsministeriet til at anlægge et kunstvandingssystem,
som har forbedret produktionen yderligere. Man aner de sorte vandledninger
igennem kålen.
Motto:
Med kvalitet, udholdenhed og fællesskab opnår vi resultater
Den forbedrede økonomi i familierne har forbedret både sundhed
og uddannelsesniveau i landsbyerne. ”Nu har folk sko på!”,
siger José, og flere børn gennemfører basica,
dvs 7-9. klasse og går videre til en ungdomsuddannelse. Det betyder,
at landsbyerne bliver ”selvforsynende” fx med lærere og faglærte,
fordi de unge bliver i området og styrker de små familievirksomheder.
For første gang er der i øjeblikket en ung mand fra landsbyen på det
store landbrugsuniversitet Zamorano i Honduras, ”så om tre år
har vi en agroingeniør”, siger José tydeligvis meget stolt.
Der var bemærkelsesværdigt rent og ordentligt i landsbyen
Bønderne
er i gang med at lære organisk landbrug, men foreløbig
udgør
det kun 15%. Dels er markedet ikke særlig stort her, dels er
det dyrere at dyrke, da det kræver mere arbejdskraft, forklarer
José Luis Lux.
Der er næsten noget sovjetisk over dette vægmaleri i lagerbygningen
|
Tidligere
artikler om programmet
|